Introducere în Programare

Capitolul 2: Lecții
Instrucțiuni

Calculatoarele au nevoie de instrucțiuni simple, pe care să le înțeleagă. Trebuie să folosim doar instrucțiunile pe care știm sigur că le poate interpreta și nu putem să inventăm instrucțiuni în speranța că va înțelege ce voiam de fapt. Calculatoarele știu puține instrucțiuni, dar trebuie să le dăm exact.

În limbajul înțeles de Miorița, aproape fiecare instrucțiune se pune pe o linie separată. Miorița va citi line-cu-linie și va face exact ce i-am spus.

move()

Prima instrucțiune pe care trebuie să o știm este move(). Trebuie să scriem această instrucțiune așa cum e dată, cu toate literele mici și paranteze la final. Atunci când Miorița citește instrucțiunea, va încerca să meargă un pas în față. Ai grijă că poate face pas în față doar atunci când are culoar liber.

Dacă este blocată de un gard, sau se află cu fața la marginea stânei, va refuza să facă pasul.

turnRight()

Această instrucțiune o face pe mioriță să se întoarcă spre dreapta, adică în direcția acelor de ceasornic. Cele două cuvinte sunt lipite, iar al doilea începe cu R mare. Și aici e important să nu uităm parantezele.

reset()

Poate te-ai aștepta ca de fiecare dată când rulezi un program, să pornească mereu de la început. Poate în alte medii de dezvoltare se întâmplă așa, dar nu și aici. Din mai multe motive, am făcut ca Miorița să înceapă de acolo unde a lăsat-o ultima rulare a codului.

Pentru a întoarce Miorița de unde a plecat, putem să apăsăm butonul de resetare, și să ne amintim să îl apăsăm mereu înainte să rulăm. Dar mult mai ușor pentru noi va fi să folosim instrucțiunea reset().

image/svg+xml

Vei mai întâlni în carieră situații în care mediul în care programezi se comportă diferit de cum te-ai aștepta. Poți să înjuri pe cei care s-au gândit la acel mod considerat de tine ilogic, sau poți să accepți și să ții cont de limitări.

Sau, dacă semeni vreun pic cu mine, le faci pe amândouă.

// comentarii

Unii spun că ar trebui să scriem cod ușor de înțeles „auto-descriptiv”. E un ideal bun, dar greu de atins, cel puțin nu în totalitate. Trebuie să ne gândim la cei care ne citesc codul, fie că ne sunt colegi, fie că suntem chiar noi după o perioadă. Atunci când instrucțiunile noastre e posibil să nu fie suficient de clare pentru alți programatori, putem aduce clarificări folosind comentarii.

Comentariile sunt ignorate în totalitate de către calculator atunci când rulează programul. Chiar și instrucțiunile puse în comentariu sunt ignorate.

În limbajul Mioriței, dar și altele populare sunt două tipuri de comentarii.

  • De linie: Orice urmează după // pe o linie este considerat comentariu.

  • De bloc: Orice între /* și */ este comentariu, chiar dacă se întinde pe mai multe linii.

Conținutul continuă după reclamă

Temă

Folosind instrucțiunile învățate, ajută Miorița să ajungă la iarbă în prima lecție de pe aplicație. Ține cont că nu poate să treacă peste gard, ci va trebui să îl ocolească.

Designed by